زمان انتشار: 05 اسفند 1397
آخرین بهروزرسانی: یکشنبه, 05 اسفند,1397
بازدید: 1346
روشهای شناخت کیفیت دادههای اداری
این مقاله، برگرفته از اقدامات انجام شده در WP4 است که در آن سعی شده تنها با مرور روشهای به کارگیری دادههای اداری، نحوه تعیین کیفیت منابع دادههای اداری و ابعاد آن، مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. این مقاله توسط خانم مهتاب ایرانفر رییس گروه آمارگیریهای صنعت، خدمات و بازرگانی دفتر روش شناسی و طرح های نمونه گیری مركز آمار ایران تهیه شده است
مقدمه
برای اندازهگیری کیفیت آن دسته از دادههای اداری که به عنوان منبع ورودی برای فرایند آماری سازمانهای ملی آمار، استفاده میشوند، نماگرهایی با عنوان نماگرهای کیفیت در WP4 (بسته کاری شماره 4 پروژه (BLUE-ETS تعریف شدهاند. این نماگرها قابلیت اندازهگیری کیفیت دادهها را در یک منبع اداری در قالب پنج بعد کلی بررسی فنی ، درستی ، کامل بودن ، وابستگی به زمان و جمعپذیری مورد بررسی قرار میدهند. این مقاله، برگرفته از اقدامات انجام شده در WP4 است که در آن سعی شده تنها با مرور روشهای به کارگیری دادههای اداری، نحوه تعیین کیفیت منابع دادههای اداری و ابعاد آن، مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد.
روشهای به کارگیری دادههای اداری
بسیاری از سازمانهای ملی آمار به دنبال افزایش کاربرد دادههای اداری (یعنی ثبت) برای نیل به اهداف آماری هستند. به منظور استفاده از منابع دادههای اداری توسط سازمانهای ملی آمار، پیشنیازهایی باید رعایت شوند که به ترتیب اهمیت، عبارتند از:
1. دسترسی به منابع دادههای اداری
2. تطبیق سازمان ملی آمار با مجموعهای از پیششرطها برای امکان استفاده منظم از منابع دادههای اداری
3. فراهم بودن روشهایی برای ارزیابی قابلیت استفاده آماری (یعنی کیفیت) منابع دادههای اداری به روش استاندارد...
برای مشاهده متن كامل مقاله به فایل پیوست مراجعه كنید.